evasevighet

Diagnos "bröstcancer". Härifrån till evigheten med glädje, sorg, smärta och humor.

Upptäckten

Kategori: Allmänt

Så var det det där med upptäckten.
I duschen. I duschen var det som jag kände en knöl i höger bröst, på utsidan mot armhålan till. Först tänkte jag att det säkert var en sån där ofarlig vätskefylld cysta som jag haft i det andra bröstet tidigare, men nej, det här kändes annorlunda, hårdare. Det gick ett par veckor, eller kanske någon månad innan jag ringde och beställde tid för mammografi. Eftersom jag varit gravid och ammat ganska länge var det flera år sedan jag gjorde mammografi senast.
Jag fick tid efter två veckor, måndagen den fjärde maj. Jag skulle få svar brevledes inom 1-2 veckor. Två veckor gick utan att jag fick något besked. Dagen efter skulle vi åka på semester en vecka. Jag ringde in för att höra efter varför jag inte fått något svar. Till svar fick jag då att jag skulle infinna på på torsdagen för vidare undersökning. På torsdagen. Eftersom jag då skulle befinna mig i Spanien fick jag tid en vecka senare, den 31 maj. Jag skulle reservera större delen av dagen.
Resan blev precis så mysig som jag önskade, men en underton av oro gnagde inom mig. Jag förberedde mig inför ett dåligt besked. Jag till och med sa till Johann att jag trodde att jag skulle behöva operera bort en del av bröstet. Torsdagen den 31 maj kom, ny mammografi, ultraljud samt biopsi. Efter förmiddagens undersökningar var beskedet från läkaren att hon inte kunde säga vad det var, vi måste invänta resultatet efter biopsin. Det är 50/50, sa hon. Vi hoppas på det bästa. Jag skulle infinna mig igen kl 15.15. 
Åkte till jobbet, lunchade med mina fina kollegor och jobbade en stund. Åter på sjukhuset 15.15. Väntan. Mer väntan. Sist kvar i väntrummet. Nu var jag säker.
Du var tyvärr på fel sida, sa hon. Det finns cancerceller i tumören.
Den 11 juni kunde jag bli opererad. Jag kunde välja mellan den lilla och stora operationen. Jag valde den lilla, vilken innebär att en bit av bröstet tas bort, därefter strålning. Beroende på resultat efter operationen, eventuell spridning och analys av själva tumören kanske ytterligare behandling.
Så var det. Cancer. Jag har cancer. Hur landar man i det? Hur berättar man det för dem man älskar? Hur?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: